Discografie Orgels in Drenthe  


Drentse Kerkorgels deel 1 door Erwin Wiersinga VLS records VLC1091
cd-drenthe-01.jpg (36484 bytes) Meppel Hervormde kerk
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Praeludium in c Geluidsvoorbeeld
Allein Gott in der Höh sei Ehr
Wer nun den lieben Gott lässt walten
Fuga in c
Georg Böhm Cappriccio in D
Johann Godfried Walther Meinem Jesu lass ich nicht
Smilde Hervormde kerk
Johann Christian Kittel Praeludium in a
Straf mich nicht in deinem Zorn
Ludwig van Beethoven (1770-1827) Flötenuhrstück in F
Assen Jozefkerk  
Felix Mendelsohn-Bartholdy Sonate nr. 1


Reformatorisch Dagblad, 10 mei 2004, p. 15. Op de eerste cd uit de setie "Drentse Orgels" bespeelt Erwin Wiersinga de orgels van de hervormde kerken te Meppel, Smilde en Assen. Het (voorlopig) laatste hoofdstuk in de veelbewogen geschiedenis van het in aanleg uit 1716 daterende orgel te Meppel omvat een herintonatie door Flentrop tussen 1981 en 1989. Deze aanmerkelijke verbetering ten spijt blijf ik de klank als koel ervaren, ongetwijfeld ten gevolge van het feit dat de moderne, starre windvoorziening is gehandhaafd. Het orgel ademt niet mee met de organist. Groot is dan ook mijn respect voor Erwin Wiersinga, die hier in werken van Bach, Böhm en Walther desondanks zulke overtuigende muzikale prestaties levert. Luister naar het Bachkoraal BWV663: elke noot krijgt het juiste gewicht, geen detail blijft onbelicht en toch gaat de grote lijn niet verloren. In de Koepelkerk in Smilde klinken een vitaal praeludium en een koraalpartita van Kittel, gevolgd door de Flötenuhrstück van Beethoven, waarin de voor Van Oeckelen zo kenmerkende wijde fluitregisters (Holfluit 8 en Nachthoorn 4) een hoofdrol vervullen. In Assen moest Van Oeckelens opus 1 in 1894 plaats maken voor een nieuw instrument, dat geleverd werd door de firma Van Dam. Het Van Oeckelen-orgel staat nu in Havelte en zal op de hierboven aangekondigde cd-set te beluisteren zijn. Op deze Drenthe-cd presenteert Erwin Wiersinga het Van Dam-orgel met een rake vertolking van Mendelssohns eerste sonate. Wiersinga en VLS geven hier een uitstekend visitekaartje af Het land van Bartje mag trots zijn op zulke ambassadeurs! N.a.v. "Drentse Orgels I"; (Meppel, Smilde, Assen); Erwin Wiersinga; VLS Bellen, VLC 1091. Dick Sanderman Reformatorisch Dagblad, 11 september 1992, p. 23 door Dick Sanderman


De orgelmaker Petrus van Oeckelen VLS records VLC1092

Beilen Hervormde kerk door Henk Gijzen
cd-oekelen.jpg (36476 bytes) Havelte Hervormde kerk door Dick Sanderman
Wilhelm Gottlieb Hauff jr. (1793-1858) Uit "Zes orgelstukken"" Allegro, Het volle Werk, met een zacht klavier Geluidsvoorbeeld
Johann Gottlob Werner (1777-1822) uit: "Orgelschule oder Anleitung zum orgelspielen und zur richtigen kenntniss und Behandlung des Orgelwerks" Allegro
Hendrik Pieter Steenhuis (1850-1934) Verjaardagsmarsch uit de Harmoniumspeler
Smilde Hervormde kerk door Piet Wiersma
Felix Mendelsohn-Bartholdy Andante met variaties
Nachspiel in D
Ruinerwold Hervormde kerk door Dick Sanderman
Dick Sanderman Improvisatie over "God enkel licht"
Johannes Bernard van Bree (1801-1857)
Johann Christian Heinrich Rinck (1770-1846) Jesu meine Freude
Michael Gotthard Fischer (1770-1829) Nachspiel fürs volle Werk

 

Anloo, Hervormde kerk

Radeker-Garrels orgel Anloo Wim van Beek
26 tracks Werken van o.a.
Georg Muffat (1653 -1704)
Jan Pietersz. Sweelinck (1562 - 1621)
Anthoni(e) van Noordt (?- 1675)
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Johann Pachelbel (1653-1706)
Carl Philipp Emanuel Bach (1714 - 1788) en
P. Jose Larrañaga (18e eeuw).
(details volgen later)



Muziek uit Anloo - deel IV van Sweelinck tot Bolt door Pieter Pilon

Hoofdorgel
1 Klokgelui, Radeker/Garrels
2 "Wie schön leuchtet der Morgenstern " Anoniem (5 variaties)
3 'Danserye' , "zeer lustich ende bequaem om spelen op alle musicale Instrumenten" 1551 Tielman Susato a. Pass et medio b. Gaillarde "Die Herrin" c. Königstanz d. Basse dance "mein Verlangen" e. Ronde f. Hupfauf
4 Anoniem Radeker-Garrels-orgel Ein feste Burch ist unser Gott
5 Praeludium in g Franz Tunder
6 " Wir glauben all'an einen Gott, Vater " Johann Sebastian Bach a 2 Clav. e Pedale doppio
7 Praeludium E-dur Bux WV 141 Dietrich Buxtehude
Kabinetorgel
8 Enige delen uit "Flötenuhr 1793 Joseph Haydn
9 Friedrich Wilhelm Marpurg Freijtag kabinetorgel Allegro uit Sonate III
Koororgel (van Vulpen) Met medewerking van Erik Wijma, hobo
10 Fantasia g-moll voor hobo en orgel Johann Ludwig Krebs
11 "Liebster Jesu, wir sind hier" hobo en orgel
12 Menuett in D KV 355 Wolfgang Amadeus Mozart (transcriptie voor orgel van Francesco Finotti)
13 Variaties over Psalm 130 Klaas Bolt



Historische Orgels, Radeker/Garrels-Orgel Magnuskerk Anloo Harald Vogel

Toccata primi toni      Sweelinck Jan Pieterszoon

Psalm 116       Sweelinck Jan Pieterszoon

Fantasia auf die maier eines Echos in a        Sweelinck Jan Pieterszoon

Psalm 42         Goudimel Claude

Psalm 42         Speuy Henderick Janszoon

Psalm 42         Noordt van Anthoni

Englischer Mascherada          Radeck Johann Rudolph

Freu dich sehr O meine Seele            Böhm Georg

VIII Suites Ouverture Octava            Havingha Gerhardus

Capricette V   Lustig Jacob Wilhelm

Capricette VI  Lustig Jacob Wilhelm

Preludium in d            Böhm Georg

 
 
 
 



Franz Tunder in perspectief Volume 2 2015 Peter Westerbrink op de orgels in Noordbroek en Anloo



Dalen, Hervormde kerk

Orgelklanken uit Dalen, Jan Zwanepol orgel en Margreet Datema – Stauttener dwarsfluit

 

Eelde Hervomde kerk

Dietrich Buxtehude (1637-1707) Praeludium in C (BuxWV 137)
Komm heiliger Geist, Herre Gott (BuxWV 199)
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) Concerto in d (BWV 974)
Herr Jesu Christ, dich zu uns wend (BWV 709)
Praeludium et Fuga in e-moll (BWV 533)
Liebster Jesu, wir sind hier (BWV 731)
Felix Mendelssohn Bartholdy(1809 - 1847) Variations Sérieuse (Op. 54)
Sigfrid Karg-Elert (1877 - 1933) Herzlich tut mich verlangen (Op. 65, nr. 16)
Nun danket alle Gott (Op.65, nr. 59)
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

Hoogeveen Oosterkerk

CD Intermezzo (I) Erik Pastink op de orgels van de Oosterkerk te Hoogeveen en Gereformeerde kerk te Den Ham. Opname door Twicemusic

intermezzo-02.gif (47427 bytes) Hoogeveen
J. P. Kellner Preludium
C.S. Lang Tuba Tune
Erik Pastink Improvisatie over "Samen in de naam van Jezus"
Jan Mulder Sinfonia "Geprezen zij de Heer"
Erik Pastink Improvisatie over psalm 98
Den Ham
Martin Groenewold Canonisch voorspel over psalm 75
Canonisch voorspel over "Op bergen in dalen"
Erik Pastink Jeruzalem medley
Jan Mulder Fantasie over "Wie maar de Goede God laat zorgen"
Thijs van Leer Sylvia
Erik Pastink Fantasie over "Eens als de bazuinen klinken"
  Opwekkingsmedley
   
   
   

 

Hoogeveen Vredehorstkerk

CD Intermezzo (II) Erik Pastink op de orgels van de Dominicanerkerk te Zwolle, Plantagekerk te Zwolle en de Vredehorstkerk te Hoogeveen Opname door Twicemusic
intermezzo-01.gif (50212 bytes) Hoogeveen
Andrew Loyd Webber Memorie
Rogier van Otterloo Rondo
M. Magne, E. Marney Cent mille chansons
Zwolle Dominicanerkerk
Frantisek Tuma Sonate
Harm Hoeve "Hij kwam bij ons heel gewoon"
G.P. Telemann Allegro
Zwolle Plantagekerk
Jan Mulder Fantasie "Kom nu met zang van zoete tonen"
Erik Pastink Improvisatie over psalm 68
  Improvisatie over "Welk een vriend is onze Jezus"
Martin Groenewold Improvisatie over "Alle Menschen werden Brüder"
  Trio over "Wat God doet dat is welgedaan"
Erik Pastink Fantasie over "Dankt, dankt nu allen God"
   
   

 

Hoogeveen, Gereformeerde Hoofdstraatkerk

Martin Groenewold bespeelt het orgel van de Hoofdstraatkerk te Hoogeveen
CD1: Diverse opnamen
Charles Wesley Air en Gavotte
Martin Groenewold Improvisatie: Ruwe stromen mogen woeden
Nicolas Jaques Lemmens Fanfare
George Friedrich Handel Orgelconcert in Bes
Martin Groenewold Improvisatie: Waarheen pelgrims gaat gij
W.R. Driffil Toccata in f
Martin Groenewold Improvisatie: wat de toekomst brenge moge
Cornelis de Wolf Passacaglia koraal en fuga over Wie maar de goede God laat zorgen
Jan Zwart Hymne psalm 75-1
FeikeAsma Hollandse Rapsodie
Martin Groenewold Wilhelmus (samenzang)
Johann Sebastian Bach Preludium en fuga in b
Cesar Franck Pastorale
Willem Mudde variaties en Fuga over: Waer men sich al keerd of wend
MaxReger Introduktie en fuga
Paul Chr. van Westering Fanfare, berceuse en koraal over Al is ons prinsje nog zo klein
Albert Renaud Toccata
Martin Groenewold Improvisatie: Wij willen Holland houden

 

Meppel Hervormde kerk:

LP uit de jaren 60 door Nico Verrips en Marjan Doorn en de meisjecantorij van Hervormde kerk

  Johann Sebastian Bach (1685-1750) Complete Organ Works Volume 2 - Trio Sonatas and Fantasias (I)
Trio Sonata No. 1 in E flat major, BWV525
Fantasia in C minor, BWV562
Trio Sonata No. 2 in C minor, BWV526
Fantasia and Fugue in C minor, BWV537
Trio Sonata No. 3 in D minor, BWV527
Fantasia in C minor, Anhang 205/Anh. II 45
Fantasia in C major, BWV570
Ewald Kooiman, organ
Rec: March 1991, Grote of Mariakerk, Meppel, Netherlands.
CORONATA COR 1313 [65.56]

Het is alweer enige tijd geleden, dat ik u met plezier heb gewezen op een nieuwe serie orgelcd's, die zou verschijnen van de organist prof dr. Ewald Kooiman met de complete orgelwerken van Joh. Seb. Bach. De eerste cd was toen verschenen van het orgel in de Grote-of St. Bavokerk te Haarlem en bevat de toccata''s van deze grootmeester der orgelkunst. Nu is de tweede cd in deze serie verschenen. Ewald Kooiman heeft daarvoor qua orgel een interessante keus gemaakt. Hij bespeelt het van oorsprong uit 1712 daterende Jan Harmens Kamporgel in de Grote-of Mariakerk van Meppel. Opgenomen werden de sonates no. 1, 2 en 3, Fantasie c-moll (BWV 562), Fantasie und Fuge c-moll (BWV 537), en Fantasie C-dur (BWV 570). Het orgel van Meppel is niet zo bekend. Toch is het een bijzonder fraai klinkend instrument dat onder de handen en voeten van Ewald Kooiman voortreffelijk gedemonstreerd wordt. We behoeven de spelkwaliteiten van Kooiman hier niet nog eens aan te prijzen. Hij is gewoon een muzikaal speler, die ons steeds weer weet te boeien in voordracht en registratie.
De Waarheidsvriend, 12 september 1991, pp. 13 - 14 door Maarten Seijbel
 


  Johann Sebastian Bach (1685-1750) Complete Organ Works Volume 3 - Trio Sonatas and Fantasias (II)
Fantasie und Fuge in G minor, BWV542
Trio Sonata No. 4 in E minor, BWV528
Fantasia (Concerto) in G major, BWV571
Trio Sonata No. 5 in C major, BWV529
Pièce d’Orgue (Fantaisie) in G major, BWV572
Trio Sonata No. 6 in G major, BWV530
Ewald Kooiman, organ
Rec: August 1991, Grote of Mariakerk, Meppel, Netherlands.
CORONATA COR 1413 [71.24]

We hebben het in deze rubriek eerder vermeld, dat niet alleen Bram Beekman begonnen is met het opnemen van alle Bach-werken, maar dat ook prof dr. Ewald Kooiman nu reeds voor de tweede keer aan deze gigantische klus is begonnen. In deze serie is nu deel 3 uitgekomen, waarvan hij opnieuw gebruik heeft gemaakt van het orgel van de Grote-of Mariakerk te Meppel. Worden bij de uitgave van Bram Beekman dubbel-CD''s uitgebracht, Ewald Kooiman daarentegen doet het telkens met één CD. Het is overigens buitengewoon interessant om deze twee Bach-vertolkers na elkaar te beluisteren. Zelf spreek ik daar geen voorkeur over uit, omdat beide organisten als zeer knappe uitvoerders van de meesterwerken van Bach zijn aan te merken. Ewald Kooiman, waarover het bij deze CD gaat, is een ''bezadigd'' speler, die zich volkomen eigen heeft gemaakt met de orgelwerken van Bach en niet

alleen met zorg de registraties heeft vastgesteld, doch zeker ook doelbewust het Meppeler-orgel daarvoor heeft uitgekozen. Met name het programma, dat hij voor deze CD heeft samengesteld, te weten: Sonate no. 4, e-moll. Fantasie G-dur, Sonate no. 5 C-dur, Sonate no. 6 G-dur, e.a. eist een orgel met een doordachte dispositie, waaraan dit orgel zeker voldoet. De opnamen zijn met zorg gerealiseerd, al missen we toch een beetje de akoestiek van een wat grotere kerk. Toch heb ik opnieuw met grote interesse kennisgenomen van deze voortreffelijke derde CD in de serie Bach-werken, vertolkt door Ewald Kooiman, waarvan ook de komende uitgaven met belangstelling tegemoet worden gezien.
De Waarheidsvriend, 16 januari 1992, pp. 13 - 15 door Maarten Seijbel





  LP door Daniel Chorzempa 6 triosonates van J.S. Bach

Recensie Reformatorisch Dagblad 22 mei 1992 Gerrit Chr. de Gier
Chorzempa
Het is mij bekend dat ooit iemand een keuze wilde maken welke triosonate van J. S. Bach toch de mooiste zou zijn. Op voorhand was al te zeggen dat deze sportieve onderneming op niets zou uitlopen. Hij kon maar niet tot een keus komen en moest bekennen wat J. N. Forkel in 1802 reeds schreef: „Man kann von ihrer Schönheit nicht genug sagen". Inderdaad, bij elke sonate worden we als het ware op hoogstaande kwaliteit getrakteerd. Zeldzaam hoe hier muzikale eenvoud gaat sieren naarmate een solist zijn artistieke kunsten uitbuit. Daarom blijft een opname van de "Sechs Sonaten fiir Orgel" (BWV 525-530) een dankbaar initiatief.
Naar wij mogen aannemen is het Daniel Chorzempa ook zo vergaan toen hij zich in 1972 voor dit Bach-project heeft ingezet. De vraag rijst of het muzikale beeld van toen nog reëel is. Met andere woorden: is Chorzempa in 1992 nog dezelfde als in 1972? Immers, muziek van Bach dwingt een goed musicus steeds weer tot diepere inzichten. En dan is een tijdsverschil van twintig jaar heel veel. Het orgel van de Grote kerk te Meppel bleek geschikt te zijn voor Chorzempa. Met deze kennis beseffen we tegelijkertijd dat we te maken hebben met een opname van de situatie voordat het orgel in de periode 1981-1989 door Flentrop is geherintoneerd. In zekere zin is deze dubbel-cd dus in tweeërlei opzicht verouderd. Onze algemene indrukken over de uitvoering moeten dan ook met inachtneming van het voorgaande worden gelezen.
In alle sonates wordt het pedaalspel op achtvoets basis geregistreerd. Hiermee is al enigszins de voorkeur voor een lichte benadering aangegeven. Echter, Chorzampa''s spel verklaart het tegenovergestelde. Zijn aanslag is in het algemeen zwaar en er ontstaat veelal overdreven los spel wanneer het even lichter en frisser wordt. Zonder alles over één kam te willen scheren, moet worden gesteld dat dit in combinatie met nadrukkelijk gebonden spel een stereotiep geheel oplevert. Toegegeven, de orgelklank werkt ook niet overal mee. Koel aandoende registraties zetten bekoorlijke momenten op de tocht. Belichten we de triosonates als etudes dan gooit de virtuoze Chorzempa hoge ogen. Zelfs bij zeer hoge tempi komt alles moeiteloos en safe uit zijn vingers. Dat is ook niet voor iedereen weggelegd. De meeste aansluiting met Chorzempa hebben we bij de vijfde sonate. Daar vinden onze bezwaren de minste weerklank. Zo hebben we toch nog even een keuze gemaakt.
N.a.v. "Johann Sebastian Bach; 6 Sonaten fiir Orgel; Trio Sonatas; Daniel Chorzempa; Philips; 422 946-2; ADD.
   

Nico Verrips speelt werken van o.a. Kittel, Bach, Buxtehude, Reger, Rheinberger en Karge-Elert.
cd-Meppel.jpg (28876 bytes) Johann Christian Kittel Preludio organo Pleno
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Gottes Sohn ist kommen (BWV 600)
Gelobet seist du Herr Jesu Christ (BWV 604)
Dietrich Buxtehude (1637-1707) Passacaglia in d
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Christ lag in Todesbanden (BWV 625)
Erschienen is der herrlich Tag (BWV 629)
Dietrich Buxtehude (1637-1707) Toccata en fuga in F
Komm Heiliger Geist Herre Gott
Nun bitten wir den Heiligen Geist
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Triosonate in Es (BWV 525)
Max Reger (1873-1916) Scherzo in d
Joseph Jongen (1873-1953) Choral in E opus 37-4
Joseph Rheinberger (1839-1901) Monologue in gis
Sigfried Karg-Elert (1877-1933) Nun danket alle Gott
Jean Langlais (1907-19xx) Pasticcio
Cor Kee (1900-1998) Psalm 141
Nico Verrips (1929) Rondo Capriccio
  Scherzo
Mocht ik onlangs een cd met Bach-werken bespreken gespeeld door prof. dr. Ewald Kooiman op het orgel van de Grote Kerk te Meppel, met groot genoegen kan ik u thans van datzelfde orgel een cd aankondigen thans bespeeld door de organist titularis van deze kerk Nico Verrips. Om te beginnen zij vermeld dat organist Verrips een zeer overzichtelijk en boeiend programma heeft samengesteld. Begonnen wordt met Preludio pro Organo Pleno van Joh. Chr. Kittel (1732-1809), waarna het kerkelijk jaar gevolgd wordt. Zo speelt Nico Verrips voor de kersttijd ''Gottes Sohn ist kommen'' en ''Gelobet seist du, Jesu Christ'' van Joh. Seb. Bach; voor Pasen, eveneens van Joh. Seb. Bach, ''Christ lag in Todesbanden'' en ''Erschienen ist der herrliche Tag'' en voor Pinksteren ''Komm Heiliger Geist, Herre Gott'' en Nun bitten wir den Heiligen Geist'' van Dietrich Buxtehude, met daartussen de Passacaglia d-moll van Buxtehude, alsmede diens Toccata en Fuga F dur en niet te vergeten de Eerste Triosonate van Bach te spelen. De tweede helft van deze cd is gevuld met composities na 1875 ontstaan, waarvan ik u met name wil noemen het Scherzo d moll van Max Reger, Choral opus 37 E dur, Joseph Jongen, Monologue gis moll, Joseph Rheinberger, Ps. 141, Cor Kee en twee werken van de organist zelf: Rondo Capriccio en Scherzo. Voorts zij gezegd dat Nico Verrips een zeer boeiend speler is die ''zijn'' orgel op deze prachtige cd uitstekend weet te etaleren. Het historische orgel van Meppels Grote Kerk is niet alleen het grootste orgel van Drenthe doch ook een zeer klankrijk instrument.

De opname is technisch ook uitstekend te noemen, al is het jammer dat deze kerk over weinig akoestiek beschikt, wat overigens niets afdoet van de kwaliteit van deze aanbevelenswaardige uitgave die onder meer besteld kan worden voor de prijs van ƒ 34, —, incl. verzendkosten bij het bureau van de gemeenschappelijke Orgelstichtingen, Postbus 105, 8080 AC Elburg. 
De Waarheidsvriend, 7 november 1991, pp. 13 - 14. Maarten Seijbel



Concertare Mannes Hofsink 2016 Tulip records

1. Toccata in F (BuxWV 157) Dietrich Buxtehude (1637-1707)
2. Variaties over gezang 237/239 (LvdK): Veni Creator Spiritus Nico Verrips (1929)
3. Nun bitten wir den heiligen Geist (BuxWV 208) Dietrich Buxtehude (1637-1707)
4. Dorische Toccata in d (BWV 538/1) Johann Sebastian Bach (1685-1750)
5. Elevation (Tierce en Taille) Uit Messe pour les Convents Francois Couperin (1668-1733)
6. Concert voor (Alt)hobo & Orgel Nico Verrips Mannes Hofsink, orgel en Leonie van Eldik hobo
7. Variaties over gezang 217 (LvdK): Jezus leeft en ik met Hem Nico Verrips
8. Concerto I Nico Verrips
9. Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 645) Johann Sebastian Bach (1685-1750)
10. Wer nur den lieben Gott läßt walten (BWV 647)Johann Sebastian Bach (1685-1750)
11. Concert voor Orgel & Strijkorkest Nico Verrips Mannes Hofsink, orgel en Naska Nationaal Symfonisch Kamerorkest

   

Meppel, Gereformeerde kerk

Oude Gereformeerde kerk te Meppel: Gerben Mourik (orgel) en Henk Kapaan (hobo) spelen composities van A.J. Keijzer, J.J. van den Berg, H. Andriessen, J.W. Hertel, S. Karg-Elert, M. Reger, F. Liszt, J.L. Krebs, J.P. Sweelinck en enige improvisaties van Han Kapaan & Gerben Mourik
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   


Lied van verlossing Gereformeerd kamerkoor Amersfoort olv. Jannes Munneke Samenzang Peter Sneep orgel
 

                                                                                           Reformatorisch Dagblad, 28 februari 2005, p. 15
 
   

Roden, Catharinakerk

Handel & Friends Theo Jellema en Erwin Wiersinga. Catharinakerk Roden en Waalse kerk Leeuwarden

Roden  
Georg Friedrich Handel Suite in g (1720)
Georg Philipp Telemann Sonate in D
Jacob Wilhelm Lustig Capricetten II, IV, VIII en X
Leeuwarden  
Georg Friedrich Zachow Herr Gott, dich loben wir, Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ, Fuga in G
Georg Friedrich Handel Ouverture tot Arminius (1737)
Maurice Greene Voluntary in G (getransp. naar F)
Maurice Greene Voluntary in c
Jacob Wilhelm Lustig Capricetten XXII en XIII
Georg Philip Telemann Fantasia in d
Georg Philip Telemann Fantasia in A
Georg Friedrich Handel Fuga (uit Suite in F (1720)
   
   
   

Rolde, Hervomde kerk

Opname werd rond 1967 in de kerk van Rolde gemaakt voor de restauratie van het orgel in de Gereformeerde Kerk aan de Schutstraat in Hoogeveen.

(Klik op de afbeelding voor een vergroting) (05)


Westerbork Hervormde kerk

Christian Müller orgel Stefanuskerk Westerbork Arian van der Mark

   
T. Susato 7 dansen uit 'Danserye, het derde musyckboexken, 1551'
Georg Böhm Partita Wer nur den lieben Gott lasst walten
W. Walond Voluntary d-minor
A. Van Noordt Psalm 2 le versus
A. Van Noordt Psalm 22 le versus Psalm 116 Ie en 2e versus
J. Pachelbel Aria Quarta g-moll
J. Langlais Pasticao
Anonymus 11 versetten
T. Weelkes Voluntary a-minor
J. S. Bach Fuga G-dur BWV 576
   
   


Vledder Hervormde kerk

Contrapunctus Musicus Gijs van Schoonhoven bespeelt het BAG orgel van de Hervormde kerk te Vledder VC2502
cd-vledder.jpg (38219 bytes) Johann Sebastian Bach (1685-1750) Allein Gott in der Höh sei Ehr (BWV 717)
Erbarms dich mein, o Herre Gott (BWV 721)
Johann Pachelbel Magnificat sexti toni
Johann Godfried Walther Concerto del sign. Tomaso Albinoni
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Christ lag in Todesbanden (BWV 695)
Georg Friedrich Händel ( Sonate in e voor traverso en orgel met fluitist Dimitre Marinkev
Franz Xaver Schnizer Sonate n. 4 in D
Henry Heron Cornet Voluntary
Bert Matter Gezang 286
Gijs van Schoonhoven Gezang 452
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Fuga in c (BWV 575)
   
   

 

 

Zuidlaren, Gereformeerde Ontmoetingskerk

Piet Wiersma speelt op het orgel van de Ontmoetingskerk in Zuidlaren Eurosound ES 47.287

cd-zuidlaren.jpg (27542 bytes) Johann Sebastian Bach (1685-1750) Fuga in G (BWV 577)
Sinfonia uit de cantate Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit (BWV 106)
Felix Mendelsohn-Bartholdy (1809-1847) Preludium en fuga nr. 1 opus 37
Max Reger (1873-1916) Straf mich nicht in deinem Zorn (Opus 67-37)
Loben den Herrn, den mächtigen König (Opus 67-24)
Jesu meine Freude (Opus 67-21)
Cesar Franck (1822-1890) Piece Heroique
Johannes Brahms (1833-1897) Schmücke dich o liebe Seele (Opus 122-5)
Leon Boelmann (1862-1897) Priere a Notre Dame
Alexandre Guilmant (1837-1911) Sonate nr. 4
   

 

Zuidlaren, Gereformeerde Laarkerk

Zuidlaarder kerkklanken Eurosound ES 45.643


Klik op de afbeelding voor een vergroting

Klik op de afbeelding voor een vergroting
ZUIDLAARDER KERKKLANKEN
Christelijke Muziekvereniging „Juliana” o.l.v.P. C. van Uffelen
Christelijk Zuidlaarder Mannenkoor o.l.v. Wim Bruggink
Gereformeerd Kerkkoor Zuidlaren o.l.v. Wim Opgelder
Wim Opgelder, orgel; Peter den Hartog, orgel;
Hans Neutel en Simon Neutel, trompet
Arend van der Munnik. dwarsfluit;
Harm de Jonge, hobo;
Henny Kranenborg-Timmermans, sopraan- en altblokfluit Rina Rijzenga. hoorn; Jantje E. E. Schutrups, hoorn;
Marian Boucher, Elizabeth Cats, Karin Elema, Anita Flores en Dorothee Schoonhoven, viol, Yteke Hamer, altviool
Herbert Jongman en Hans Gebhart, cello.

Kant A
Lof zij de Heer. Lied 494
Bist du bel mir. Joh. seb. Bach
D'Almachtige is mijn Herder en Geleide. Lied 13a
Gigue fuga JS Bach
Ode. Herman de Wolff

Kant B
„Straf mich nicht In deinem Zom" Koraalbewerking
Almachtige verheven Heer. Lied 400
Er is een land van louter licht. Lied 200
Meester men zoekt u wijd on zijd. Lied 170
Psalm 23. Anglicaans koorzetting
Het nieuwe daglicht staat ons borg. Lied 301
Opgenomen ten behoeve van de renovatie van de Gereformeerde Kerk te Zuidlaren op 9 en 10 februari 1983